Profile

Foto: Birgitte Røddik

GEOMETRISK PAPIRPOESI

”Papir kan blive til så meget forskelligt og udtrykke så mange kontraster. Det kan være tungt og let, skrøbeligt og kraftigt, lyst og skyggefuldt. Det kan være enkelt, flødeskumsagtigt, skulpturelt, fladt, voluminøst, transparent og opakt. Papir har alle transformationsmuligheder i sig.”

Maria Kerrn-Jespersen har haft papiret mellem hænderne i 20 år. Uddannet som grafiker på reklamebureau og siden inden for papirkonservering på Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering har hun, ifølge hende selv, fået verdens bedste uddannelse og lært papir at kende fra stort set alle vinkler og specialer. I to årtier har hun arbejdet med og udtrykt sig igennem papir. Hvidt papir, altid hvidt papir, for det hvide papir er autentisk, og man kan få så meget spil frem i det hvide papir, der jo aldrig bare er hvidt – og aldrig bare papir. Maria Kerrn-Jespersen har en forkærlighed for det kraftige af slagsen, der hvor man kan se og mærke fibrene, som tilfører noget ekstra til æstetik og fortælling.

Kærligheden til papiret er en lang og blivende historie, der efter knapt tre årtier med bopæl i Belgien og Sverige og undervisning ved siden af det kunstneriske arbejde, nu endelig kan folde sig ud på fuld tid, tilbage i Danmark. Selvom Maria Kerrn-Jespersen ikke vedkender sig indlysende inspirationskilder er Japan med sin enkle og poetiske æstetik og historiske tradition indenfor origami den mest fuldbårne, mens de mange år i udlandet har akkumuleret en mangfoldig hovedstol af kulturinspiration, som hun bruger af.

Fascinationen af papirets muligheder bliver hun aldrig træt af. For mulighederne er uendelige, og selvom man tager afsæt i origamiens grundformer, kan dybdeforskelle, skalaspring eller størrelserne på de forskellige papirelementer gå i indbyrdes dialog og skabe helt nye lag og helt nye fortællinger. Maria Kerrn-Jespersens grafiske baggrund træder også i karakter her. For hun bruger og manipulerer bevidst de hvide papirværker med den sorte tusch – tilføjer stiplede linjer eller prikker og tegner på kanter, der ikke kun strammer værket op rent kompositorisk, men også tilfører et dekorativt lag, der føles, som om værket er født sådan. Så let, så lidt, så tilpas doseret, at det bliver en subtil syntese af materiale og narrativ. Af proces og fortælling. Af viden og kompetence.

Maria Kerrn-Jespersen folder. Folder, afprøver og folder så lidt mere. Processen er intuitiv, hænderne skal være i materialet. Bor der nærmest, for hænderne kender papiret så godt, at hjerne og hænder tilsammen udgør tavs viden i dynamisk synergi. Nogle gange tager foldningen afsæt i en overordnet idé om et udtryk, andre gange kan en rest, et afklip fra et andet værk ligge der på bordet og kalde på at blive transformeret til noget andet. Hun arbejder ikke efter skitser, men altid direkte i materialet. ’Trial-and-error’, om og om igen, indtil idéen, teknikken eller materialet pludselig falder i hak. Nogle gange fotograferer hun sine værker, mens de er i proces. Som om det at fremkalde dem og holde dem ud i strakt arm, skaber perspektiv – og hun kan se, hvad der fungerer og hvad der ikke gør.

Men selvom Maria Kerrn-Jespersen bekender sig til den introverte arbejdsproces, der har en fest over at bruge tid samme med papiret, har hun brug for dynamikken og kontrasten i det håndgribelige og brugsorienterede. Derfor skaber hun også produkter som notesbøger og skriveblokke. Her er teknikken og funktionen i højsædet, men der er næsten altid et element eller en tanke fra processen, der rejser videre over i den kunstneriske udvikling og afføder nye idéer. Maria Kerrn-Jespersen lever også af og for at formidle. Formidle papirets forunderlige og transformative egenskaber i sine workshops, der gerne varer en dag. Så man kan blive i det. Lære at implementere teknikkerne i materialet med det samme. Noget hun aldrig bliver træt af, for det giver energi at møde folks fascination og benovelse over dette urgamle materiale, der har så meget potentiale og vitalitet. Et materiale, hun har lært at kende ad åre og som kun bliver mere og mere komplekst og kraftfuldt jo mere hun arbejder med det – og skaber værker mellem geometri og poesi. Mellem det todimensionelle og tredimensionelle. Mellem papir og skulptur.

Du kan se mere på instagram og Danske Kunsthåndværkere & Designere

UDDANNELSE:

  • 1992-95 Det kgl. danske Kunstakademi. Konservatorskolen, København, Grafisk afd.
  • 1987-89 Grafisk design, Ebbe Falck Reklame, København, Danmark.
  • 1986-87 Grafisk design, Layout, Stockholms Universitet, Sverige.

UDSTILLINGER, SALG, WORKSHOPS MM.

  • Medlem af Danske Kunsthåndværkere & Designere ( DKoD ).
  • Projektstøtte. Statens Kunstfond 2021.
  • Køng Museum.
  • Meetthemaker CPH. København.
  • Gallery creativity Ogggeti. Turin. Italien
  • Artistar Jewels. Milano. Italien.
  • Galleri Svea. Stockholm. Sverige.
  • Chateau Argenteuil. Bruxelles. Belgien.
  • Veranda. Waterloo/Rhode St. Genese. Belgien.
  • Galleri Grothe. København. Danmark.
  • Galleri Adezzo. Stockholm.Sverige.
  • Cinnober. København. Danmark
  • Grindstugan, Bergianska Trädgården, Stockholm, Sverige.
  • Floristkompaniet, Norrlandsgatan, Stockholm, Sverige.
  • Bladverket, Nytorgsgatan, Stockholm,Sverige.
  • Kunstindustrimuseet. Museumsshop. København, Danmark.
  • Blåkulla. Stockholm, Sverige.
  • Designtorget. Stockholm, Sverige.
  • Paper Of Course, webshop, Design i papir, Stockholm, Sverige.
  • Lærer. Stiftelsen Viktor Rydberg, Stockholm, Sverige.
  • Workshops. Makebyhand.dk

Født i København, Danmark, 1963

Tak til Statens Kunstfond, for støtte til hjemmesiden